h1

מיכאלה צמח: ילדים לומדים מהתנהגות לא הולמת

21/10/2010

הורים משקיעים בחינוך ילדיהם, בערכים, בהתנהגויות, בשפה. אך כשההורים לא מתנהגים בהלימה עם החינוך אותו הם מבקשים להקנות לילדיהם, דווקא שם הילדים לומדים מהם. מנחת הקבוצות, מיכאלה צמח, התארחה בתכנית הבוקר של ערוץ 10 לדבר על הנושא:
>BR<

3 תגובות

  1. בוקר טוב לכ-ו-ל-ם!

    מעבירה אליכם מכתב, פרי עטו של ילד המוקדש להוריו ומתקף את הרעיון שמיכאלה צמח העלתה בתכנית – למעשים השפעה ועצמה רבה על התפתחות ועיצוב אישיות הילד.
    אלפי מילים מתגמדות, נבלעות ולא יצליחו להדליק או לכבות מעשה זעיר אחד.

    כאשר לא שמת לב

    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי שמיהרת לתלות על המקרר את הציור הראשון שלי, ורצתי לצייר עוד.

    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי איך נתת אוכל לחתול ולמדתי שטוב לטפל בחיות מחמד.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי דמעות זולגות מעיניך, ולמדתי שיש דברים שמכאיבים, וזה בסדר לבכות.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי איך הכנת את המאכל האהוב עלי, ולמדתי שהפרטים הקטנים הם אלה שעושים את החיים למשהו מיוחד.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, שמעתי אותך מתפלל, וידעתי שיש אלוהים אליו תמיד אני יכול לפנות, ולמדתי לסמוך עליו.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, נישקת אותי ללילה טוב, והרגשתי אהוב ומוגן.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי אותך נותן מזמנך וכספך כדי לעזור לחסרי כל, ולמדתי שאלה שיש להם צריכים לעזור לאלה שאין להם.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, ראיתי אותך מטפל בנו, ולמדתי שחובה לשמור את מה שניתן לנו.
    כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך, למדתי ממך שיעורים מן החיים: איך להיות חיובי ויצרני, איך להגיד הרבה רק בחיוך אחד.
    הסתכלתי עליך ורציתי להודות: תודה על כל מה שראיתי, כאשר לא שמת לב שאני מסתכל עליך.

    בל נשכח – אנחנו משפיעים, כהורים, אחים וחברים על הילדים במעשינו ואמירותינו, למרות שחשבנו שלא מסתכלים עלינו.

    מגישה : עינת גבע, מכון אדלר.


  2. ואם בפואמות מאירות עסקינן, מעבירה לכבודכם עוד אחת יפהפיה, בעיניי:

    ילדים לומדים מה שהם חיים

    ילד החי תחת ביקורת
    לומד להאשים

    ילד החי עם שנאה
    לומד מלחמה

    ילד החי עם לעג
    לומד להיות ביישן

    ילד החי עם עלבון
    לומד להרגיש אשמה

    ילד החי עם סובלנות
    לומד להיות סבלן

    ילד החי עם עידוד
    לומד להיות בעל בטחון עצמי

    ילד החי עם שבחים
    לומד להעריך

    ילד החי באווירת יושר
    לומד צדק

    ילד החי בטחון
    לומד לתת אמון

    ילד החי בסביבה חיובית,
    לומד לאהוב את עצמו

    ילד החי בהרגשה שהוא רצוי
    ימצא אהבה בעולם.

    מה דעתכם? עינת גבע, מכון אדלר


  3. "יחסים האתגר" – "הורים מאמנים ומתאמנים"
    "ילדים הם תצפיתנים מעולים ופרשנים סובייקטיבים" מאת עינת גבע.

    "ילדים הם תצפיתנים מעולים ופרשנים סובייקטיבים" לכן, מוטל עלינו ההורים לתווך עבורם את המציאות בכל צעד ושעל אפשרי.
    למשל, חזרתי מיום עבודה מתוח וסוער, קלחת היום גער בי המעסיק שלי בחומרה ובגסות. שבתי הביתה פעורת פה מאחר שבחרתי לא להגיב על קיטונות התלונות שהניח לפתחי משה(המעסיק שלי).
    נכנסתי הביתה כרוח סערה, לפני שהספקתי לומר שלום וערב טוב מצאתי עצמי מתפרצת על בעלי בכעס חסר מעצורים ובלתי מאוזן בעליל.
    במבט חטוף הספקתי לקלוט את בני בן ה-8 שישב אותה שעה וצפה בתוכנית טלוויזיה חביבה עליו.
    הוא השיב מבט המום ומפוחד משהו. ואני באנרגיה פנימית שאבדה את הבלמים המשכתי בזעם הצרוף.
    עם שוך הסערה שיצרתי הבנתי שהכעס הכבוש שיועד למשה(המעסיק שלי) הופנה בטעות לאיציק(בעלי).
    נזכרתי שבני נכח בזירה והיה עד להתרחשות, אלא שהחיים זה עתה שבו למסלולם הרגוע .
    עמדה בפני האפשרות המפתה להתעלם מהתקרית.
    אלא שבמוחי נקרה האמרה : "ילדים הם תצפיתנים מעולים ופרשנים סובייקטיבים"
    חלון הזדמנויות נפתח לפני בשעת הערב, פניתי לבני וסיפרתי לו על היום הסוער שהיה מנת חלקי, על הדברים שהטיח בפני המעסיק בבוקר. על תחושת הכעס שהצטברה בקרבי מאחר שבחרתי ברגע האמת לא להגיב לדבריו. על החוסר שקט הפנימי שהתפרץ מתוכי ותחושת המחטף הרגשי שהגיעו לשיאם הבלתי מוצדק והבלתי הוגן כלפי אבא הערב. שוחחנו עוד זמן מה על החרטה, על השיעור שלי, על יחסים .
    תיווך המציאות ש"נכפתה" עלינו הייתה בסופו של יום מתנה שקיבלנו לקרוב לבבות, מתוך הבנה אינטלקטואלית ורגשית ,שיח חם ופורה התפתח –כולנו יצאנו נשכרים.
    המציאות הפנימית שלנו פוגשת מידי יום את המציאות החיצונית.
    בין השתיים מתקיים מרחב פוטנציאלי לדיאלוג מעצים .
    אני מזמינה אתכם ללכוד במחשבותיכם את הרגעים /המצבים בחיי היום יום להם היו ילדיכם עדים, וברוחכם מתעורר הספק שמא הם לא הבינו אתכם כהלכה? אולי פרשו את התרחיש ממבט של ילד, מזווית ראיה אישי, פרשנות שמעוררת דאגה או מטילה חשש בקרבם. ולתווך עבורם את המציאות.
    בכך תרחיבו את התנאים הנאותים, הרגשיים והסביבתיים, הדרושים להתפתחותם הנפשית הבריאה של ילדכם.
    מזמינה אתכם לשתף אותי ואת הגולשים הנוספים באירועים ובדרך התיווך שבחרתם.
    בדרך זו נצא מועשרים ומחוזקים כולנו.
    מברכת להתבוננות ותשומת לב מכווני צמיחה והתפתחות, עינת גבע.



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: