h1

שגרע – או האם שגרה זה רע? מאת: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר

09/09/2011

רובנו, המבוגרים, אוהבים לומר כי שגרה זה רע, משעמם, לא משאיר מקום לספונטניות. אבל האם זה אכן כך? מה יש בשגרה שכל כך מרתיע אותנו? האם אלו ההרגלים שלנו? האם אנחנו משתעממים בקלות? כמה אנחנו מתרגשים ממשהו חדש? – אכן דילמה.
כולנו כבר מורגלים בחיי היום יום, קמים בבוקר, מתכוננים ליום חדש, עושים את אותן פעולות מוכרות כל כך, עבודה, ילדים, זוגיות , אחר הצהריים, להעביר את הזמן, ארוחות ערב, מקלחות, שינה. כל אלה הם שגרה.
סדרי קבע לילד הם כמו קירות לבית
אנחנו מאוד אוהבים את המונחים "לזרום" ו"גמישות" אבל עבור הילדים שלנו, תבניות, טקסים קבועים וסדרי קבע הם תנאי הכרחי לרוגע וודאות. הם יודעים למה לצפות. הם מרגישים בטוחים ויש פחות נקודות חיכוך במהלך היום.
נסו לחשוב, איפה ניסיתם לשנות את שגרת היום לילדיכם, האם זה עבד? האם זה בלבל אותם? ובכן, יש טיפוסים שמתקשים בשינויים ויש כאלה שפחות, אך רובינו וגם הילדים שלנו מתנהלים טוב יותר כאשר אנחנו יודעים לקראת מה אנו הולכים. המוכר והידוע נוסך תחושת ביטחון.
ילדים שמתנהלים בתוך סדר יום מוכר וברור ימצאו עצמם פנויים לעסוק בצמיחה והתפתחות התואמת את גילם.
ילדים זקוקים לשבלונות כדי להרגיש בטוחים ושייכים זה לא אומר שהם לא יגדלו להיות מבוגרים ספונטניים וזורמים, זאת מכוון שיהיה להם את הביטחון "שיש לאן לחזור" – המסגרת הבטוחה נמצאת שם. הקרקע יציבה.
בוקר, טוב?
כמעט אצל כולנו, התארגנות הבוקר היא זמן לחוץ הטומן בחובו חיכוכים רבים ולחץ. אנו אומרים כי זמן הבוקר אינו זמן טוב לחינוך ולשינויים – חשוב שיהיו מספר פעולות בסיסיות ופשוטות שיחזרו על עצמן בכל בוקר וכך הילדים ידעו מה עליהם לעשות, שלב אחרי שלב – בדיוק כמו הוראות הרכבה של משחק. רק ככה נוכל להעביר את זמן הבוקר ביעילות ובחיכוך מינימלי.
את המקומות בהם אנו נתקלים בחיכוכים אפשר לפתור בשיחה עם הילדים, בזמן רגוע, זמן בו גם אנחנו ההורים וגם הילדים פנויים להקשבה ולמציאת רעיונות משותפים לפתרון. כאשר הילדים מעלים פתרונות הם גם יהיו מחויבים להם ובאחריותם יהיה לקיים את הפתרונות שהציעו.
בסדרי הקבע במשפחה, צריכים לקחת בחשבון את הרצונות של הילדים אך לשלב אותם עם הצרכים. אם הילד שלנו מאוד רוצה לצפות בטלוויזיה בבוקר, נוכל לאפשר זאת אך רק לאחר ביצוע משימות הבוקר ורק במידה ונשאר זמן לפני היציאה מהבית. אם מחליטים לקרוא סיפור לפני השינה זה צריך להיות אחרי משימות הערב.
השגרה היא טובה ונחוצה, אפילו אם היא לפעמים קצת משעממת, הגמישות גם היא מבורכת והסוד הוא כמו בכל דבר מציאת האיזון בין השניים.
וקצת על החופש הגדול (וגם על חופשים קטנים יותר)
 לשמור על סדר יום גם בחופש – גם אם יש גמישות קלה בשעות השינה או הפעילות.
 היציאה מהשגרה לחופש מהנה אך עם זאת מתישה – אפשרו לעצמכם ולילדים זמן שקט לאגירת כוחות ורגיעה.
 חשוב לתווך לילדים את סדר היום. – להכין אותם מה עומד לקרות היום, למזער הפתעות.
 שינה – חשוב להקפיד על שעות השינה הרגילות אם אנחנו בבית ואם לא אפשר להגיד להם שבאופן חריג ישנים מאוחר כי חופש היום ואנחנו לא בבית.
 תכנון השבוע עם הילדים – ישיבה להחלטות, הילדים יוכלו להביא בקשות לפעילויות ונקיים דיון בבית על "מה עושים השבוע".
 רתימה לתפקידים יומיים קבועים בבית מתוך רשימת תפקידים – תפקיד קבוע בחופש יאפשר לילדים לקחת חלק בתפקוד הביתי היומיומי.
 הגדרת זמן חופשי לבחירתם – בזמן הפנוי הילדים יכולים לבחור פעילות עבור עצמם.
 הגדרת תקציב לילד – במידה ואנו מחליטים שנקציב כסף ליום/שבוע וכו'…
 הגדרת זמן לפעילויות. למחשב/ טלויזיה/ או לכל פעילות אחרת – שהזמן יהיה מוגדר.

נכתב על ידי: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר, בוגרות מכון אדלר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: