h1

מילים גדולות לילדים קטנים ? מאת: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר

03/10/2011

המילים שאנו משתמשים בהן בדיבור, בכתיבה הן שפה. שפה היא מעבר למילים. היא האמצעי שלנו לתקשורת ויצירת יחסים, הדרך שלנו להביע דעות, מחשבות, רגשות. להעביר מסרים, ערכים, תפיסת עולם וסגנון חיים.
שפת האם היא השפה הבסיסית המדוברת בבית, השפה בה אנו מביעים עצמינו באותנטיות מרבית, השפה בה אנו חולמים.
מינקות שמענו את הקרובים אלינו משמיעים מלמולים לעברינו, ככל שעבר הזמן הבנו שמאחורי הקולות שמסביבנו ישנן מילים, משמעות, שפה…עוברות השנים ובכל יום אנו משכללים את המאגר…
כשאנו רוצים ללמוד שפה זרה אנו רוכשים אמצעי שמע, לומדים בקבוצה, משקיעים כסף וזמן בנושא. השפה האמיתית, הנכונה לנו, שתעצים אותנו ואת הקרובים לנו בעצם נמצאת כאן מתחת לאפינו.
המוטיבציה להשתדרג לשפה מ"דור שלישי פלוס" תאפשר לנו ללמוד אותה ולדבר אותה בכל עת.
ישנה נטייה להשתמש בשפה בסיסית בעיקר עם הילדים הקטנים שלנו. כשהילדים נולדים אנחנו הוגים עבורם כל הברה והברה בנפרד ומתפעלים מכל הברה שהם הוגים. כשהם גדלים אנו מלמדים אותם מילים פשוטות והוראות בסיסיות. מילים גדולות יכולות להתאים גם לילדים קטנים. כמו שאנו מלמדים אותם מהו חיוך, צחוק, בכי, אנו יכולים ללמדם מהי אחריות, בחירה, שיתוף וברגע שיימצא מקום למילים אלו בשיח המשפחתי יבינו הילדים את משמעותם, יטמיעו וילמדו לעשות בהם שימוש בעצמם. אנחנו רוצים להכניס שפה שכוללת רגשות ומילים מעצימות והיא צריכה להיות חלק מהשיח בין בני הזוג עצמם, בין הילדים להורים והילדים לבין עצמם.
בחרנו להכיר לכם את המילון שלנו
• בחירה – נלמד את הילדים לבחור בין שתי אפשרויות. כאשר הילד הוא זה שבוחר הוא גם יקח את האחריות לבחירה ויוכל לשאת בתוצאות מעשיו.
• סומכת עליך – כשמשתמשים בבית בפועל "לסמוך" משמשים דוגמה לילד ומראים לו את הכוחות הטמונים בו. חשוב להסביר לילד מדוע סומכים עליו והיכן.
• אחריות – ולא, לא מדובר על אחריות על רכישת מוצר כלשהו. המשמעות היא שאנו אחראים למעשינו וכאשר נדבר "אחריות" גם נוכל לחוות אותה. נאמן את ילדינו לשאת באחריות על מעשיהם ובתוצאות.
• מסר ה"אני" – נלמד את הילדים כי באפשרותם לשלוט בעצמם ולא באחר, לכן נשתמש במילה "אני" במקום המילה "אתה"
• בזכותך – אנו רוצים להאיר לילד את המקומות בהם הוא תורם ומועיל ובכך נעלה את ערכו.
• אני מבינה ש… , רואה ש… – נשתמש בשיקוף על מנת שהילד ירגיש נראה, מובן ומוכל.
• הקשבה –ההבדל בין לשמוע ולהקשיב. הילד יחווה את ההקשבה כפעולה אקטיבית ולא פאסיבית.
• עזרה – לא רק לדעת לבקש עזרה אלא גם לדעת לקבל אותה – נלמד את הילד כי זה בסדר להזדקק לעזרה.
• שיתוף פעולה – נשתמש בצמד המילים על מנת להראות לילדים היכן הם שיתפו פעולה וכיצד שיתוף הפעולה תרם לאווירה ולעשיה.
• עידוד – בבואנו לעודד את ילדינו נתמקד בחוזקות, ביכולות ונאפשר לו לשחזר את ההתנהגויות המועילות והתורמות ונסביר לו על מה עודדנו אותו- נשתמש במילה עידוד בשיח המשפחתי ונלמד ילד אחד לעודד את האחר.
אם כך, בואו ניתן לילדינו את הקרדיט המגיע להם, נפנה אליהם כאל שווים לנו, נחדיר בהם מוטיבציה לעשייה ולתרומה בכך שנפגיש אותם באמצעות השפה עם היכולות שלהם ועם מילים שיאפשרו להם ליצור מערכות יחסים טובות ונעימות.
השפה שאנו שואפים להכניס לביתנו הינה כלי אחד מיני רבים עליהם נדבר בסדנאות ההורים שאנו מקיימות שם נרכשים כלים מעשיים להתמודדות עם דילמות הקשורות בחינוך ילדינו ובמטרה לבסס יחסים טובים במשפחה

נכתב על ידי: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר, בוגרות מכון אדלר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: