h1

על טכנולוגיה ועל בטיחות – אורית רוזנבוים

21/10/2011

בשנת 1837 אמר המנתח הבריטי Sir John Eric Ericsen :"חייבים להיות חלקים בגוף האדם שלא תהיה פלישה אליהם לעולם, לפחות במה שנוגע לידיו של המנתח ולסכינו… הבטן, החזה והמוח יהיו לעולם נעולים מפני פלישת סכינו של המנתח האנושי החכם".

לשמחתנו, התפתחותה של הטכנולוגיה מאפשרת "פלישה" לחלקים אלה בגוף האדם – ותורמת להארכת תוחלת החיים ולשיפור איכות חיינו. הטכנולוגיה "פולשת" לתוך חיינו – ומשפיעה עליהם.

הילדים שלנו גדלים בעידן, בו הם עושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות החל מגיל צעיר. השאלה איננה "האם הטכנולוגיה היא לטובת הילדים או לרעתם?" אלא – כיצד אנו, ההורים, ננחה את ילדינו, נדריך ונלווה אותם, כך שיעשו שימוש בטוח ונבון בטכנולוגיה. כאשר ילדנו בן החמש לומד בגן על הנחליאלי והחצב – נוכל לחפש יחד איתו תמונות באינטרנט, לקרוא וללמוד, אולי גם לבנות יחדיו מצגת קצרה בנושא הסתיו. כך נכיר לו את הטכנולוגיה העכשווית, נהפוך אותה לנגישה עבורו – ונעביר את המסר החשוב: הטכנולוגיה כאן, לשימושנו ולשרותנו.
אפשר לבנות עם הילדים רשימת אתרים מועדפים, בהם יוכלו לגלוש. לעיתים נגלוש בצוותא, לעיתים הילדים יגלשו בעצמם, באתרים שבחרנו. האינטרנט מזמן שפע של רעיונות, אפשרויות, משחקים – ונוכל לבלות זמן איכותי עם ילדינו, גם בגלישה: אפשר להתכתב במייל עם סבתא וסבא, אפשר לחפש מתכון לעוגיות – ואחר כך לאפות יחד. נוכל להזמין את הילדים לצפות במצגת יפה שקיבלנו היום במייל, או בשיר שאהבנו בילדותנו – ועכשיו הועלה ל"יו-טיוב". נוכל לכתוב מילים בתוכנת "WORD" ואחר כך להקיש אותן במנוע חיפוש – למצוא תמונות ואנימציות – ולעודד אוריינות באמצעות השימוש במחשב.
גם הצפייה בטלוויזיה יכולה להשתלב בסדר היום. נוכל לבנות יחד עם הילדים טבלה – בה נציין באילו שעות ובאילו תוכניות אנו צופים בטלוויזיה. מחד גיסא, אין צורך לפסול צפייה בטלוויזיה – ומאידך גיסא – לא רצוי להתמכר לצפייה. על המינון מופקד ההורה. כדאי לצפות יחד עם הילדים בתוכניות האהובות עליהם ולשוחח איתם על תכנים שונים, העולים מהן: מהי חברות? מיהו חבר טוב? כיצד היית מרגיש במקום (גיבור הסדרה) בסיטואציה מסוימת, ועוד. כדי להיות משמעותיים עבור ילדינו, עלינו להכיר את עולמם ולהתעניין בו! גם צפייה בסדרת טלוויזיה יכולה להוות זמן נעים, בו אנו מבלים יחד, משוחחים, מתחבקים, שואלים, ונהנים מהשהות המשותפת.

איזונים – זה שם המשחק. על האיזון מופקדים ההורים. הטכנולוגיה מזמנת מגוון רחב של פעילויות ביתיות: צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב ועוד. כאמור, נוכל להשתמש בכל אלה לפיתוח אוריינות. עם זאת, נשתדל לגוון את הפעילויות, אליהן אנו חושפים את הילדים בשעות הפנאי: משחק עם חברים, טיול משותף, משחקי קופסה עם ההורים והאחים, בילוי בגינה הציבורית – כל אלה מומלצים!
בשפע הפעילויות, נכלול גם פעילות גופנית! רכיבה על אופניים, שחייה בבריכה, משחקי כדור – אלה פעילויות מהנות וחשובות. אלא שהתפתחותה של הטכנולוגיה מאפשרת לנו, ההורים, להגיע אל הבריכה, חוף הים, הגינה הציבורית (בעצם, לכל מקום…) מצוידים במחשב נישא, טלפון חכם ועוד. המכשירים הללו, אשר תורמים לשיפור איכות החיים, אינם מיועדים לשימוש בעת השגחה על הילדים!!! אם אנחנו קוראים עכשיו מייל בטלפון החכם, המשמעות היא שהילד שלנו נותר ללא השגחה!
מנתוני ארגון "בטרם" עולה, כי מדי שנה נהרגים בתאונות אופניים בישראל כשישה ילדים וקרוב ל-700 ילדים מתאשפזים בגין תאונות אופניים. ניתוח נתוני פגיעות ילדים מתאונות אופניים בעולם, מלמד, כי פגיעות ראש מהוות את הפגיעה השכיחה ביותר לתמותה ולהיפגעות קשה. (להרחבה: http://www.beterem.org/pages/רכיבה__על__אופניים.aspx )

מסקר שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי כ-22% מההורים נוקטים התנהגויות לא בטיחותיות כאשר ילדיהם נמצאים במי הים או הבריכה: מהסקר עולה כי 5.2% מההורים נחים על שפת הבריכה בזמן שילדיהם נמצאים במים, כ – 5% צופים על הילדים מחוץ למים, 4% קוראים על שפת הבריכה או על חוף הים, 3.2% משגיחים על הילדים האחרים הנמצאים מחוץ למים, והשאר שוחים במים להנאתם או עסוקים בדברים אחרים.

רחצה ב"מים רדודים" בחוף הים או בבריכה, אינה פוטרת אותנו מהשגחה צמודה! חשוב לציין, כי טביעה מתרחשת בעומק של פחות מעשרה ס"מ! הנתונים מלמדים, כי טביעות מתרחשות בדרך כלל בהיעדר השגחה או בעת נתק קצר בהשגחה! טביעה מכונה גם 'המוות השקט'. היא מתרחשת במהירות ובדממה. (להרחבה: http://www.beterem.org/pages/בים__ובבריכה.aspx )

שמירה על אורח חיים בריא, כוללת טיפוח נפש בריאה בגוף בריא. ככל שנציע מגוון רחב יותר של פעילויות, נאפשר לילדינו לפתח גם מיומנויות חברתיות, גם כושר גופני, וגם כישורי חשיבה.
בתוך עולם, המציע שפע של פעילויות ואתגרים, ומאפשר לנו לשאת עזרים טכנולוגיים לכל מקום, נקפיד לשמור על הנאה ויעילות בתוך גבולות ברורים של שמירה על בריאותם של הילדים, על ביטחונם ועל הבטיחות שלהם.

אורית רוזנבוים
M.S בפסיכולוגיה חינוכית יישומית, מנחת קבוצות הורים, מורה במדרשה להנחיית קבוצות, מכון אדלר.

One comment

  1. ניתן ליצור קשר עם מאמנים בתחום הייעוץ והאימון המשפחתי דרך העמוד : אימון משפחתי



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: