h1

ספארי בתוך הבית: על הקשר בין ילדים לבעלי חיים / אורנה צח

20/11/2011

חוויית הביקור בספארי מזמנת לילדים שלנו אינספור הפתעות חיוביות. אז אם הילד מתקשה להפרד מהחיה האהובה עליו, כדאי מאוד לאמץ אחת, רצוי פחות פראית. אורנה צח כותבת על יתרונות הקשר בין ילדים לבעלי חיי.
ילדים תמיד אהבו חיות, זו הסיבה שביקור בגן החיות תמיד יעורר שמחה והנאה. כשהביקור הוא משפחתי נוסף לו גם ערך מוסף: חוויה משותפת המחזקת את הקשרים בין בני המשפחה, מאחדת ומגבשת.

התבוננות משותפת יכולה לפתח שיחה על רגשות. נאור רהב

מחקרים שונים מראים כי זמן האיכות בקשר הורה – ילד הולך ומתקצר בימינו ומגיע בממוצע ל-14 דקות ביום. פעילות משפחתית מהנה, כמו ביקור בגן החיות, היא זמן איכות יקר המאפשר חיבור, שיתוף והעמקת הקשר.

דרך התבוננות משותפת בהתנהגות החיות והקשרים ביניהן, תוכל להתפתח שיחה על יחסים חברתיים, על רגשות, על קשיים. למשל, בהתבוננות על קבוצת השימפנזים נראה לפעמים כי יש כאלו המשחקים ביחד, ויש אחד שנותר לבד. בהתאם לכך, אפשר לשאול את הילד: למה לדעתך הוא לא משחק איתם? האם גם לך קורה שאינך משתתף במשחק עם האחרים? איך אתה מרגיש כשזה קורה?. זוהי הזדמנות להקשיב, ללמוד על עולמו של הילד וגם לשתף אותו במחשבותיכם ורגשותיכם. שיתוף זה יוצר קרבה ברוכה.

לחוויית הביקור בגן החיות גם ערך לימודי וחינוכי. מהטמא גנדי אמר: "גדולתה המוסרית של אומה נשפטת על פי יחסה לבעלי חיים". בגן החיות הילדים לומדים להכיר מקרוב את עולם החי ולהבין את חשיבות השימור והטיפול בבעלי החיים. חברת האדם הובילה ללא מעט מצוקה וסכנת הכחדה של זנים רבים, וגן החיות מנסה לתקן נזקים, להגן, לשקם ולטפח את בעלי החיים. זוהי דוגמה ליכולתו של האדם לתרום לסביבת החי שמלמדת על יכולתנו לתרום גם לסביבה האנושית. כשהילדים חשים חלק מאחריות קולקטיבית כזו, הקשר שלהם לעולם ולסביבה מתחזק.

הקשר עם חיית המחמד מהווה מקור לרגיעה והפוגה מקשיי היומיום. שאטרסטוק
גם בתוך הבית
ואם מסרים ערכיים כאלו עוברים דרך חווית הביקור בגן החיות, הרי שעוצמתם מתחזקת כשהמשפחה מגדלת בעל חיים בביתה. הקשר בין הילד לחיית המחמד תורם לתחום הרגשי, החברתי ואף לפיזיולוגי.

תחושת שייכות – רווחתם הנפשית של ילדינו (ושלנו) תלויה בתחושת השייכות החברתית. תחושה זו מתחזקת ככל שהילד חש אהוב, רצוי, בעל ערך, משמעותי, נחוץ ומועיל. גידול חיית מחמד יועיל לתחושת השייכות: היא אוהבת ומקבלת אותו ללא תנאי, ללא ביקורת ושיפוט ותמיד תשמח לקראתו ותפגין נאמנות כלפיו. הקשר עם חיית המחמד מהווה מקור לרגיעה והפוגה מקשיי היומיום, שכן בעל החיים אינו מדגיש את חסרונותיו ואינו מוכיח אותו על שגיאותיו.

תחושת ערך עצמי – הילד ילמד כי חיית המחמד שלו תלויה בו. הוא נחוץ לה, מועיל, יש לו ערך. כל אלו יחזקו את הביטחון והדימוי העצמי שלו וגם את תחושת האחריות שלו. כדי שנאפשר לילדנו חוויה נפלאה זו עלינו לשתפו בתהליך אימוץ בעל חיים: לאפשר לו לבחור את בעל החיים (מבין האפשרויות שנציב בפניו על פי שיקול דעתנו) ואת תפקידיו בטיפול בו. יש לערוך הסכם משפחתי הכולל חלוקת תפקידים: דאגה למזון, ניקיון וכו'. כשהילד בוחר תפקיד בהתאם לגילו ויכולתו, הוא יכול לחוש שותף מלא ולקבל על עצמו אחריות מלאה.

מיומנויות חברתיות – טיפול בבעל חיים הוא הזדמנות מצוינת ללמוד ולחוות את היופי שבנתינה. למידה זו תלווה את הילד גם ביחסיו החברתיים.

האינטראקציה הקבועה עם בעל החיים מלמדת את ילדינו אמפתיה מהי. הם ילמדו להיות קשובים יותר לצרכים ולרצונות של האחר, גם ל"אחר" האנושי. יכולת האמפתיה חשובה ביותר כמיומנות חברתית שתורמת ליחסי אנוש נעימים ומוצלחים יותר.

פורקן רגשי – בימינו קיים שימוש נרחב בטיפול בעזרת בעלי חיים. אחת הסיבות לכך היא שילדים נוטים להשליך על בעלי החיים את רגשותיהם. תהליך זה תורם ליכולתו של הילד לבטא, גם אם בעקיפין, את תחושותיו ופותח צוהר לעולמו של הילד להורה שמביט מהצד.

ילדים מתייחסים לבעל החיים שלהם כחבר נאמן שאפשר לספר לו סודות ולגלות רגשות. הזמינות, הפתיחות והקביעות של בעל החיים וכן עולמו התמים והפשוט, מאפשרים לילד ביטוי חופשי של רגשות ותורמים לבריאות והרווחה הנפשית שלו.

התמודדות עם פחדים – גידול בעל חיים יכול להוות גם מקור להתגברות על פחדים. הילד לומד לסמוך על חיית המחמד ולא לחשוש מפניה. למידה זו תאפשר לו בעתיד לא לפחד מבעלי חיים אחרים. מחקרים מלמדים כי בעל חיים מוריד את רמת החרדה הכללית של מטפליו.

הוספת חיית מחמד למשפחתנו היא מקור אינסופי לשמחה והפתעות. עבורנו, המבוגרים, היא מהווה מעין חיבור לילדות ולשמחה שמלווה אותה.
בדרך זו נוכל להבין את ילדנו ביתר קלות ולהתחבר לעולמם.

הפסיכולוג אלפרד אדלר אמר: "מעולם לא מאוחר לכך שתהיה לך ילדות מאושרת" ובכך ביטא את תפיסת עולמו האופטימית, הרואה את האפשרות לשינוי בכל רגע בו נבחר לתפוס את המציאות אחרת. חיית המחמד יכולה להוות גורם מסייע לשינוי בתפיסה לכיוון הפשטות, התמימות, הילדותיות והשמחה הטמונים בכל אחד מאתנו.

המאמר פורסם ב
http://www.nrg.co.il/online/17/ART2/290/099.html?hp=17&cat=6324630.
אורנה צח היא מנחת קבוצות הורים ורכזת קשרי קהילה – מכון אדלר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: