h1

המורה מתלוננת שהילד מפריע בשיעור. להתערב? מאת: ענת אשד

27/11/2011

לאף הורה לא נעים לקבל שיחת טלפון מהמורה, שמתלוננת על כך שהילד מפריע בשיעורים, אך חשוב שלא להתעלם מכך. למה חשוב לקבל את העובדה שהילד שלכם לא תמיד "נגרר" ועד כמה צריך להתערב בנעשה בכיתה?

שאלה: המורה מתלוננת שבני מתחבר עם ילדים שמפריעים בשיעור. שוחחנו איתו על התנהגותו- והוא ממשיך להפריע. מה עלינו לעשות?

כשמורה מתקשרת להורים, התחושה בדרך כלל היא של חוסר אונים. ההורה לא נמצא בכיתה ואין לו "שלט-רחוק" כדי לשלוט בהתנהגות של בנו. הוא מצפה שגם הילד וגם ההורה יטפלו בנושא עצמאית ויניחו לו. ישנם הורים ששיחה מהמורה יכולה לגרום להם לכעוס או על המורה או על הילד ולכן ההמלצה שלי בד"כ למורים להשתדל לפתור את הבעיה בכוחות עצמם עם התלמיד- ורק אם הגיעו מים עד נפש להתקשר להורים כדי לגייס אותם לשיתוף פעולה- מתוך ידיעה שרק "שיחת מוטיבציה" לא תספיק וצריך לתכנן ולחשוב על פרויקט לשינוי ההתנהגות של התלמיד. על ההורים להבין שאם המורה כבר החליטה להתקשר המצב דורש התגייסות. ההורים צריכים לפעול ב2 מישורים במקביל- מצד אחד להגיע לשיתוף פעולה עם המורה בנוגע לדרכים שכדאי ורצוי לנקוט כדי לעזור לילד בכיתה- ומצד שני לבדוק וראות כיצד ניתן לעזור לילד בבית. על ההורה לזכור שאם ברצונו להיות הורה משפיע ומעורב כדאי לשמור על יחסים טובים עם המורה. ההורה צריך להבין שהמורה הוא השותף שלו לחזק ולטפח את הילד.לכן על ההורה להעביר מסר למורה של שיתוף פעולה יחד נטכס עצה כדי לעזור לילד לחזור למוטב. ככל שהתקשורת עם המורה תהיה תקשורת נכונה- כך ניתן יהיה לקיים שיתוף פעולה לטובת הילד.
בשיחה עם המורה כדאי לברר:
א. כיצד הילד מפריע? מי הילדים שאיתם הוא מתחבר?
ב. איך לדעת המורה הילד מרגיש בכיתה? איך הוא מרגיש איתה?
ג. איך הילד מתנהג בדרך כלל? בשיעורים? בהפסקות?
ד. מה הם התחומים שבהם הוא מרגיש חזק?
ה. איך המורה מנסה לפתור את הבעיה?
ו. מה היא מצפה מההורים?
.
אני מניחה שישנם הורים שינסו להאשים את החברים. הם מאמינים שהילד שלהם הוא ילד טוב אבל "נגרר". זו טעות. חשוב להעביר לילד מסר שהוא בוחר ושולט בהתנהגות שלו בלי קשר לילדים האחרים. נכון שקשה לא להיגרר – כי ילדים רוצים להרגיש חלק מהקבוצה- אבל סביר להניח שיש כאן ילד שמקבל משמעות וכוח באמצעות ההפרעות.
ישנם ילדים שמפריעים כי כך הם מקבלים תחושת משמעות בכיתה. כך "רואים אותי" אני נחשב בעיני החברים שלי- הם מתלהבים ממני ומלהיבים אותי להמשיך.
תפקיד ההורה לבדוק איך ניתן לעזור לילד להרגיש משמעותי בדרך חיובית.

חשוב לקיים שיחה עם הילד ולזכור ילד שירגיש מותקף רק ייאטם- יחסום את עצמו ולא ניתן יהיה לדבר איתו. לכן המסר צריך להיות :
1. הפרעות בשיעורים לא מקובלות עלי.
2. אני כאן כדי לעזור לך שלא תפריע בשיעור.

רצוי מאוד :
1. לקבוע שיחה משותפת מורה- הורה – ילד. בשיחה על ההורה לקחת את תפקיד המגשר. לבדוק מה מהערכת היחסים בין התלמיד למורה- לצאת מהשיחה עם החלטות אופרטיביות.
2. לקבוע מועד למפגש נוסף לבדיקת ההתפתחויות.

הכתבה פורסמה ב- ynt http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4123699,00.html
מאת: ענת אשד
בעלת תואר שני בחינוך, מנחה במכון אדלר , יועצת להורים ולצוותים חינוכיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: