h1

כמו אוויר לנשימה – על אווירה בבית והשפעותיה מאת: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר

26/12/2011

במנהרת הזמן
בואו ננסה לחזור אחורה במנהרת הזמן, אנחנו צועדים בדרך מביה"ס הביתה, מי לוקח אותי, אני חוזר לבד? בחדר המדרגות יחש ריח מוכר? תבשיל אהוב? מי בבית? אחים, אמא, אבא אולי? עם מי יושבים לאכול? מה אוכלים? איך נראות שעות הצהריים? חוגים? חברים? איך נראית ארוחת הערב אם בכלל? מקלחות? האם מתעקשים על המקלחת? מתי הולכים לישון? האם יש טקס שינה? האם כולם הולכים לישון באותה שעה? – הצלחתם להיזכר?
כל הורה מוצא עצמו מדי פעם מהרהר על בית הוריו, איך היה בילדותו ומה החוויות שהשפיעו עליו מכל. מה רצינו לקחת מבית הורינו ולקחנו? ומה לא, מה לא רצינו לקחת אבל "נכנס בדלת האחורית" ? ולא פעם אנחנו מוצאים עצמינו אומרים את אותם משפטים ששמענו מההורים שלנו ולעיתים אפילו קשה לנו להאמין שאלו אנחנו מבטאים את המילים הללו. מה זה אומר לנו?
האווירה המשפחתית שחווינו בילדותינו היא זו שעיצבה את היותנו מה שאנחנו. היא האוויר שנושמים בבית. ההורים הם האדריכלים של המשפחה. הם מנתבים את חרטום הספינה. אך לא תמיד שני ההורים מכוונים לאותו המקום. כל אחד מבני הזוג מביא לתא המשפחתי הנבנה את ה"מזוודה" שלו ,את סגנון החיים שלו ואת משפחת המוצא, ולכל הורה רצון להביא את הספינה למקום המבטחים… אז מה עושים?
איך יוצרים את האווירה הטובה בבית? מה אנחנו כהורים רוצים לתת לילדים שלנו? אלו שאלות שמעסיקות הורים רבים ומעלות דילמות רבות בחיי היומיום.
המובייל
נדמה לרגע את המשפחה למובייל: כל חלק נפרד בפני עצמו אך כולם מחוברים יחד למובייל אחד שלם. מספיקה רוח קטנה כדי שחלק אחד ינוע ואז הוא יגרום לכל החלקים לנוע. כך גם במשפחה. מספיק שאני, ההורה אחליט שאני לוקח את האחריות על התנהגותי ופעולותי במשפחה וכבר לאחר זמן קצר אפשר יהיה לראות את תזוזת שאר חלקי המובייל. תמיד קיימת בידי ההורים היכולת ליצור שינוי באווירה, הדבר משפיע מידית על כל המערכת המשפחתית.
מודלינג זה לא רק דוגמנות
היות וכל אחד מההורים כפי שאמרנו מביא איתו את ה"מזוודה" שלו ואיתה בין השאר אמונות, דעות, רגשות, ערכים, מחשבות, גבולות ודרכי ההתמודדות. בתוך הבית לפעמים נוצרות התנגשויות בין ה"מזוודות" של ההורים. לא לכולנו יש את אותם ערכים, אמונות וכו' והילד נחשף לשני עולמות שונים לפעמים מנוגדים אך כל עוד שומרים על כבוד, הבנה שיתוף והקשבה הילד יוצא נשכר וכאדם מבוגר בוחר לקחת את מה שנכון לו. אם כל הורה נוהג אחרת אך מכבד את בן הזוג ולא מבטל את דבריו, הילד לומד שיש יותר מגישה אחת לחיים.
אני ראשון….
גם לנושא התחרותיות בבית משקל רב, אנו מוצאים הורים רבים שתוהים מדוע ילדם תחרותי כל כך ולא רואים את היותם אנשים תחרותיים. האווירה התחרותית בבית יכולה להתבטא בכמה מובנים. האחד למשל כשאנחנו עושים השוואות כגון: "תראה איך אחותך מסיימת לאכול לפניך" או לדוגמא " מי מגיע ראשון למקלחת?" אלו דברים שאנו אומרים כמעט כל הזמן ולא מבינים שאנחנו גורמים לילדים שלנו להיות תחרותיים ולא השגיים. לפעמים קיימת גם תחרות סמויה בין ההורים: מי יותר עם הילדים, מי עובד יותר, מי מרוויח יותר. אנחנו צריכים להבין שהילדים שלנו ניחנו בחוש מפותח של קריאה בין השורות. הם תמיד ידעו מה עומד מאחורי הדברים שנאמרים ולכן חשובה כל כך האווירה.
מה אוכלים?
אנחנו יכולים להחליט מה יהיה מוגש על "השולחן", ואילו "מנות" אצלנו בבית לא בתפריט. אילו ערכים חשובים יותר ואילו פחות, מה הנורמות ההתנהגותיות ותפיסת העולם שלנו ההורים וכו' וממה שמוצע ב"ארוחה המשפחתית" יבחרו הילדים את המנות על פי טעמם האישי ונטיותיהם. זו המשמעות של האווירה המשפחתית , זוהי תרומתה והשפעתה על עיצוב האישיות של ילדנו. אין לנו שליטה אלו מה"מנות" יבחר הילד אך לנו האפשרות להגיש להם את מה שאנו חושבים שדרוש להם וישמש אותם בחייהם הבוגרים . חשוב שנבין, מתוך האווירה הקיימת במשפחה, מגבש הילד את דעותיו, מחשבותיו ומסקנותיו על מהו העולם ומה מקומו בעולם.
האווירה המשפחתית נמצאת שם תמיד, בכל מקום, יחד עם זאת הכל ידוע מראש והרשות נתונה ובידנו ליצור אווירה אחרת בבית שתביא ליחסים טובים יותר במשפחה שלנו.
נכתב על ידי: טל רוזנברג וגליה אלכסנדר, בוגרות "מכון אדלר"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: