h1

שיתוף לשם שיתוף מאת: טל וינקלר

30/12/2011

"מדי יום אני מתעניינת ושואלת את ילדי איך היה להם בביה"ס? מה למדו ועם מי שיחקו? והם בשלהם, עונים לי כדי לצאת ידי חובה – "כיף" או "לא זוכר", מספרת לי אם מתוסכלת. "מה אני אמורה להבין מזה? למה כל כך קשה להם לשתף?"
מאד טבעי שכהורים, נרצה להיות מעורבים בחיי ילדינו ולשמוע מהם על קורותיהם, מחשבותיהם ורגשותיהם.
הבה נודה באמת – התשובות הלאקוניות שרובנו זוכים להן מילדינו, הן, בין היתר, תגובה לשאלות "חדר החקירות" שלנו.
שאלות בסגנון זה יוצרות ריחוק בעוד ששיתוף יוצר קירבה ואינטימיות.
מה עוד, שבדיוק כפי שאנו מעוניינים ביחסים חבריים המושתתים על קשר שיש בו הדדיות, כך גם הם. הם רוצים לדעת ששיתוף מצידם יתקבל בסבלנות, הבנה, רגישות ובעיקר בשיתוף גם מצידנו. שהרי ממי ילמדו את שפת השיתוף אם לא מאיתנו?
על פי הגישה האדלריאנית שלאורה אני מנחה, שיתוף משמעו לחלוק מידע עם הילד.
ההורה למעשה מארח את ילדו בעולמו ב 3 רמות:
א – רמת אינפורמציה: קראתי בעיתון שירד היום גשם
ר – רמת הרגש: עצוב לי ומטריד אותי שסבתא חולה. או אני כל כך שמחה שסבתא מרגישה יותר טוב
ח – ברמת החוויה: חלמתי חלום כל כך מוזר הלילה, רוצה לשמוע?
השיתוף הוא כלי אופרטיבי בסיסי חשוב ביותר להגברת תחושת השייכות והערך של הילד. מעביר לו מסר שאנו סומכים עליו, שהוא אמין בעינינו, קרוב, חשוב ושווה ערך לנו.
השיתוף מגשר על הפער של אותן שעות שלא היינו בחברתו ומקרב אותו אל עולמנו.
הילד מורגל בדרך כלל בדמות חינוכית ומטיפה ומגלה שמאחוריה יש בשר ודם – עבר, זיכרונות ילדות, רגשות, מחשבות וחוויות. לשם כך, ממליצה בחום להתבונן יחד עם ילדיכם באלבום תמונות מהילדות שלכם. התמונות, מן הסתם, תעלינה אצלכם זיכרונות חווייתיים ורגשיים. הזדמנות פז לשיתוף מצידכם והתעניינות מצידם.
השיתוף מהווה הזדמנות להורה להרפות מתפקיד המחנך המושלם ולהיות הוא. מודל המאפשר גם לילד להרגיש נוח באי מושלמותו.
הילד יודע שמה שקורה לו בגן או בביה"ס – שסחבו לו משחק, שהכו אותו בהפסקה או שהוא עצמו התנהג לא כשורה, קורה גם לאבא ואמא לפעמים וזה לא אומר עליו דבר באופן גורף. לכולנו יש רגעים כאלה וכאלה.
חשוב לציין שמטרת השיתוף אינה לשם מניפולציה כי אם סוג של נתינה חד צדדית – שיתוף לשם שיתוף.
דהיינו – לא אומר לילד שלי שהיה לי יום קשה כדי שיכין לי כוס תה או כדי שיספר לי איך עבר עליו היום. אם ארצה תה אבקש ואם ארצה שיספר לי, אתעניין ואשאל.
רבים הסיכויים שילד שגדל באווירה מתמשכת של שיתוף ישתף גם הוא בבוא הזמן. זאת ועוד, השיתוף מאמן אותו בהתחשבות, יחס לזולת, הקשבה ואמפטיה, תכונות שכה חשוב לנו לצייד בהם את ילדינו.
ברגע שאם משתפת את ילדה שהיא עצבנית כי עמדה שעה בפקק, הוא מיד נרגע שלא הוא אשם ולעיתים גם מציע עזרה או את עצמו כמקור הקשבה. הוא פנוי לזה רגשית.
הבשורה, על פי הגישה האדלריאנית, היא שניתן לשתף את ילדינו בכול, למעט מיניות וזוגיות של ההורים.
לעיתוי יש משמעות גדולה. חשוב שהילד יהיה פנוי להקשיב. ניתן לוודא את זה על ידי שאלה או אמירה כמו: "אני רוצה לספר לך משהו" או "חשוב לי לשתף אותך במשהו" או אתה פנוי / רוצה להקשיב לי עכשיו?"
לא מתאים לשתף ילדים רק מתוך צורך לשפוך, להתרוקן. זה מעמיס רגשית על הילד וזה לא הוגן כלפיו.
הורים רבים מתקשים לשתף את ילדיהם בקשיים מתוך רצון להגן עליהם ולחסוך מהם צער ותסכול.
ד"ר עדנה כצנלסון כותבת בספרה "דיאלוג עם ילדים" – "מצבי משבר במשפחה, כגון מחלה קשה, מות אדם קרוב, פיטורים מעבודה או בעיה כלכלית, עלולים ליצור אצל הילד הרגשה שההורים אינם אוהבים אותו עוד, כיוון שכל כוחם מושקע במקום אחר. אי אפשר למנוע מצבים כאלה, אך חשוב להיות מודע לפירוש שילדים עלולים לתת להם. חשוב לדבר ולהסביר להם מה קורה כדי שלא יינתן לדברים פירוש מוטעה. חשוב לעשות זאת לא מעמדת התנצלות אלא מעמדה של תיווך המציג את הקשיים…."
ברצוני להוסיף שחשוב גם לעשות זאת ברמת ההבנה וההתפתחות של הילד ולהעביר מסר אופטימי – גם כשקשה, אנחנו ביחד נתגבר כי אנחנו צוות.
השיתוף פותח ערוץ תקשורת חדש בבית – פחות מנהלות ויותר שיחות. פחות נוקשות ויותר אינטימיות.
חופשת חנוכה בפתח וזו הזדמנות טובה לאימון. אולי עוד תיווכחו שבזכות השיתוף "נס גדול היה לכם פה"
בהצלחה!
מאת טל וינקלר – אם לארבעה, יועצת משפחתית ומנחה קבוצות הורים במכון אדלר.
הטור התפרסם בעיתונות המקומית בשוהם
קישור בלינק – http://evenshoham.co.il/business.asp?NewsID=27

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: